Edukacja
W naszym żłobku przywiązujemy ogromną wagę do procesu edukacji maluszków. Docelowo chcemy utworzyć dwie grupy wiekowe: od 1 r.ż. do 2 r.ż. oraz od 2 r.ż.do 3 r.ż. Metody pracy i edukacji dostosowane są do wieku i możliwości rozwojowych dzieci.
Zajęcia językowe
Nasz żłobek jest placówką językową, dlatego też od najmłodszych lat wprowadzamy możliwość uczestnictwa dzieci w zajęciach z języka angielskiego trzy razy w tygodniu.
Dzieci uczą się języka obcego w sposób miły, łatwy i naturalny. Z powodu niezwykłych możliwości bez większego wysiłku i z radością wchłaniają słówka i gramatyczne konstrukcje. Im dziecko młodsze, tym szybciej i naturalniej przyswoi sobie obcą mowę. Glottodydaktycy uważają, iż pierwsze dziesięć lat życia młodego człowieka stanowi czas najbardziej efektywny w nauczaniu języka obcego. Jest to uwarunkowane plastycznością narządów artykulacyjnych, których struktura zasadniczo zmienia się od dziesiątego do czternastego roku życia. Dzieci na skutek uwarunkowań biologicznych są zdolne do wyartykułowania niemalże każdego dźwięku, co znacznie usprawnia naukę języka obcego. Jednocześnie, proces ten pozytywnie wpływa na pozyskiwanie akcentu charakterystycznego dla danego dialektu. Nauka języka obcego jest w tym okresie efektywna także z innego powodu. W tym wieku następuje u dzieci znaczący rozwój kompetencji językowych, a zatem słuchania, mówienia, czytania i pisania.
Zajęcia ruchowe
Zajęcia ruchowe w każdej postaci są bardzo ważnym elementem w procesie wychowawczym małego człowieka. Połączenie ruchu związanego z muzyką, kształcenie słuchu i improwizacji, doskonali nie tylko wrodzony talent muzyczny dziecka, ale również sprawność fizyczną. Ruch przy muzyce jest ulubioną formą zajęć dla większości maluszków, ponieważ pozwala odreagować napięcia, daje możliwość spontanicznej i radosnej zabawy. Kontakt dziecka z muzyką rozwija u dzieci spostrzegawczość, pamięć oraz stymuluje procesy myślowe, ponieważ dziecko podczas zajęć z tanecznych ma okazję obserwować i porównywać ze sobą fragmenty dźwiękowe pod względem tempa, dynamiki i barwy. W naszym żłobku dzieci uczestniczą w zajęciach ruchowych codziennie w formie tańca, rytmiki lub gimnastyki.
Zajęcia sensoryczne
Zajęcia sensoryczne w naszym żłobku to różnorodne formy aktywności, które mają na celu dostarczenie dziecku bodźców sensorycznych i wspieranie rozwoju jego zmysłów. Mogą to być zabawy z różnymi fakturami, materiałami, kolorami, dźwiękami, smakami i zapachami. Celem jest nie tylko poznawanie świata zmysłami, ale także usprawnianie integracji sensorycznej, czyli zdolności do harmonijnego przetwarzania i reagowania na bodźce z otoczenia.
Przykłady zajęć sensorycznych:
- Zabawy dotykowe:
Eksploracja różnych faktur, np. piasku, kaszy, ryżu, makaronu, plasteliny, waty, kamieni, w wodzie lub w suchych materiałach.
- Zabawy wzrokowe:
Eksperymentowanie z kolorami, kształtami, wzorami, np. malowanie palcami, kolorowanie soli, tworzenie obrazków z bibuły.
- Zabawy słuchowe:
Słuchanie muzyki, odgłosów natury, instrumentów, tworzenie dźwięków, np. grzechotki, bębenki.
- Zabawy smakowe:
Poznawanie różnych smaków, np. słodkiego, kwaśnego, słonego, gorzkiego, używanie przypraw, owoców, warzyw.
- Zabawy węchowe:
Poznawanie zapachów, np. przypraw, ziół, kwiatów, owoców, produktów spożywczych, odgrywanie scenek zapachowych.
- Zabawy zmysłem równowagi i propriocepcji:
Zabawy na huśtawkach, trampolinach, wspinaczka, toczenie się, balansowanie, ćwiczenia z piłką.
Korzyści wynikające z zajęć sensorycznych:
- Rozwój integracji sensorycznej:
Poprawa zdolności mózgu do odbierania, interpretowania i reagowania na bodźce sensoryczne.
- Usprawnienie motoryki małej i dużej:
Wzmacnianie mięśni dłoni, palców, nóg i całego ciała, poprawa koordynacji ruchowej.
- Wsparcie rozwoju poznawczego:
Poprawa koncentracji, pamięci, myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów.
- Wpływ na rozwój emocjonalny i społeczny:
Uczenie się regulowania emocji, radzenia sobie ze stresem, budowanie relacji z innymi.
- Stymulacja kreatywności i wyobraźni:
Odkrywanie nowych sposobów wyrażania siebie, tworzenia i poznawania świata.
- Poprawa samopoczucia i redukcja napięcia:
Dzieci, które regularnie uczestniczą w zajęciach sensorycznych, często odczuwają mniejszy stres i lepiej radzą sobie z codziennymi wyzwaniami.