Dzień 3. Powracają ptaki
1. Skrzydlaci wędrowcy – zabawa przygotowująca do nauki czytania. Kartki z nazwami ptaków, wspólne odczytywanie i opisywanie wyglądu polskich ptaków:
- BOCIAN
- SZPAK
- JASKÓŁKA
- SKOWRONEK
- ŻURAW
- CZAJKA
- Odczytanie Ciekawostek na temat BOCIANA I ŻURAWIA.
- Znawca ptaków – zabawa z ilustracją. Rozmowa na temat zawodu ornitologa.
- Stworzenie poradnika ORNITOLOGA
A.Z czym na ptaki? W terenie – sprzęt i ubiór
- lornetkę i przewodnik do oznaczania krajowych gatunków
- notes w twardej oprawie i ołówek, notuje dokładną datę, miejsce i godzinę wyjścia w teren, środowisko obserwacji, zaobserwowane gatunki, płeć, wiek, zachowanie i liczbę ptaków, oznaczenia z obroży łabędzich i z obrączek innych ptaków, a nawet warunki pogodowe czy kierunek przelotu. Pamiętajmy, że skrupulatnie prowadzone notatki mają wartość naukową! Wybieramy miejsca łatwe do penetracji, ale obfitujące w ptaki, np. zadrzewione drogi polne czy brzegi zbiorników wodnych.
- Obserwator ptaków, stara się wtopić w teren. Jaskrawe kolory naszego ubioru mogą w pewnych okolicznościach płoszyć i niepokoić ptaki.
b. Gdzie na ptaki?
- Lasy
- Parki narodowe
- Stawy rybne czy zbiorniki wodne
c. Notowanie obserwacji w terenie
Symbole i skróty proponowane do użycia w czasie notowania obserwacji w terenie
Stwierdzenia ptaków
> = samiec
+ = samica
pull – pisklę
juv – młody ptak po opuszczeniu gniazda, do czasu zmiany upierzenia na szatę immaturalną (przeddorosłą), zwykle ma to miejsce późnym latem i wczesna jesienią
ZADANIE DOMOWE – WYKONANIE PAPIEROWEGO PTAKA
INNE CIEKAWOSTKI DLA CHĘTNYCH – http://mto-kr.pl/
KARTA PRACY S. 65-66
Odpowiedz
You must be logged in to post a comment.